Přeskočit na obsah

Lubomír Skála: To, že jsme největší na světě, vnímám jako fakt

    Podařilo se vám vytvořit největší florbalovou stránku na Facebooku na světě. Jak to vnímáte? Šli jste za tímto milníkem od začátku?


    „Určité ambice vždy jsou a být musí, jinak se těžko budete posouvat dál. Tak velké jsme ale samozřejmě neměli a k současnému stavu jsme došli postupně. To, že jsme největší na světě, vnímám jako fakt, ale spokojen nebudu asi nikdy. Nejdříve to jsou závody s ostatními, poté je to posouvání hranic. Nevím, co mě naplňuje více. Soupeření má rychlejší spád, je o něco zábavnější a živelnější, ale také občas nepříjemné. Pokud všechny předeženete a začnete sami posouvat hranice, těšíte se možná z nějakého respektu ostatních, ale je to zároveň více zavazující a musíte se proměnit v trpělivého stratéga hledajícího nové cesty.“

    Existuje podle vás recept na vybudování tak velké stránky?

    „Pokud by existoval, měli by ve florbale desetitisíce fanoušků všichni. Je to především souhra mnoha faktorů a některé z nich nemůžete sami ovlivnit. Pokud je mám nějak vyjmenovat, musíme svůj pohled zúžit pouze na sport a ještě úžeji na sportovní organizace. Klíčové jsou vaše schopnosti skloubit oficialitu stránky, atraktivitu vašeho sportovního odvětví a jeho reálnou členskou a fanouškovskou základnu. Když se vaše stránka stane oficiální k danému sportu, najednou získáte nedozírné možnosti na poli exkluzivity, offline propagace a hlavně se vaším týmem stane reprezentace, kterou fanoušci v Česku prostě milují. Sport ale musí být také nějakým způsobem atraktivní, s čímž se v podstatě pojí i jeho členská a fanouškovská základna. Co se týče konkrétně nás, naše reprezentace je úspěšná, florbal je atraktivní pro nemalou část populace a je co do počtu členů druhým největším sportem v Česku. To vše nám hraje do karet. Nicméně pro jiné sporty je do proměnných potřeba dosadit jejich vlastní data, není to zkrátka pro všechny stejné.“


    I když máte na Facebooku velkou stránku, Facebook vaše příspěvky ukáže častokrát jen malému počtu lidí. Jak se s tím vypořádáváte?

    „Už jsem se dokonce setkal s člověkem, který prohlásil, že kvůli tomuto algoritmu je Facebook marketingově mrtvý a nepoužitelný. Byl jsem z toho v šoku, ale pokud se nad tím zamyslíme, pro společnosti s neatraktivními produkty je Facebook opravdu těžko uchopitelný, protože například vrták, i kdyby byl z diamantů, sám o sobě kýžený ohlas nevyvolá. Ledaže by ho držela nahá Emma Watson, ale tam už by nešlo o produkt. Sport je ale něco jiného, protože se prolíná s hlavní aktivitou uživatelů Facebooku, kterou je zábava a vyplnění volného času. To znamená, že v extrémních případech může náš příspěvek organicky zasáhnout několik set tisíc lidí, což jsou násobky počtu fanoušků naší stránky. Nejúspěšnější příspěvek z poslední doby měl dosah téměř půl milionu lidí, znovu zdůrazňuji, že organický. Takže jak se s tím vypořádat je zřejmé – nabízet atraktivní obsah, který má viralitu a lidi prostě baví.“

    Jak jste se dostal k práci pro ČFbU? Co máte na starost?

    „Pomalu začínal podzim v roce 2012 a stránku se nám dařilo držet na vzestupu, když ČFbU vypsala výběrové řízení na pozici šéfredaktora webu a sociálních sítí. Dohodli jsme se s kolegou, že se do tohoto řízení přihlásím a patrně byla tato stránka jedním z trumfů. Florbalu se ale věnuji už od svých 11 let, měl jsem tedy leccos za sebou a hlavně s dobrými výsledky, ať už se jednalo o práci pro můj mateřský klub ve Svitavách, dobrovolnickou práci na akcích pořádaných ČFbU nebo pro Českou federaci florbalu vozíčkářů. Ve čtyřkolovém výběrovém řízení jsem tedy uspěl a splnilo se mi vlastně to, k čemu jsem několik let směřoval – věnovat se florbalu na profesionální úrovni. Nyní mám na starosti kompletní oficiální komunikaci českého florbalu, jejímiž hlavními kanály jsou oficiální web ceskyflorbal.cz a stránka na Facebooku Český florbal. Zatím příležitostně využíváme i Twitteru a Instagramu. Vedu také zhruba dvacetičlenný tým redaktorů, kteří vytváří oficiální zpravodajství českého florbalu na webu. V neposlední řadě se podílím na produkci vrcholných akcí, které pořádáme.“

    „Role sociálních sítí je pro český florbal klíčová a je dokonce jedním ze tří pilířů medializačně-marketingové části rozvojového plánu, který schvalují vrcholné orgány ČFbU.“

    Florbal patří v České republice mezi jeden z nejpopulárnějších sportů. Myslíte si, že právě i propagací florbalu na sociálních sítích může tento sport růst ještě víc?

    „Zde je třeba rozlišit popularitu mezi členy a mezi fanoušky. Pokud jde o členskou základnu, čímž myslím aktivní hráče, trenéry, rozhodčí a funkcionáře, jsme druhým největším sportem v Česku. Pokud ale zabřednete mezi obecné, tzv. všesportovní fanoušky, florbal tak vysoko ve svých žebříčcích neumístí. Nejčastěji budou uvádět tradiční a olympijské sporty, nehledě na to, že mnoho argumentů, proč florbal nesledují, lze aplikovat i na řadu těchto zavedených sportů. Pozitivní aktivitou na sociálních sítích posilujete jakýsi sportovní patriotismus svých členů a postupně můžete nabalovat i další fanoušky. Z těch se mohou rekrutovat také noví aktivní florbalisté, to však není primárním cílem. Tím je růst obecné fanouškovské základny.“

    Jaké jsou cíle ČFbU co se týče sociálních sítí?

    „Role sociálních sítí je pro český florbal klíčová a je dokonce jedním ze tří pilířů medializačně-marketingové části rozvojového plánu, který schvalují vrcholné orgány ČFbU. Zní to možná banálně, ale cílem je udržovat na sociálních sítích kvalitní komunikaci, což je však možná to nejtěžší zadání. Zatím ho bez větších problémů plníme a jsme dokonce inspirací pro ostatní sporty, což je pro nás tou největší odměnou a oceněním.“

    Jak vnímáte fakt, že největší florbalový portál v České republice (Florbal.cz) také spadá pod ČFbU?

    „Je to trochu jinak. Největším portálem je oficiální web českého florbalu ceskyflorbal.cz. Web florbal.cz je již 10 let provozován nezávisle. V době, kdy byla doména florbal.cz na prodej, udrželi jsme ji pro český florbal, ale web je nadále, stejně jako v minulosti, provozován samostatně.“

    Autor: Jakub Havlíček

    Zdoj: SportPeople.cz

    generální partner

    ČESKÁ POŠTA